Monday, February 29, 2016

SELAMAT HARI LAHIR BUAT YANG LAHIR PADA 29 FEBRUARI

Beruntung atau tidak entahla tapi yang pasti agak istimewa buat mereka yang lahir pada 29 Februari dan bunyi macam penjimatan jugak ahaakss
29 Februari merupakan hari ke-60 dalam tahun lompat menurut kalendar Gregory. Tinggal 306 hari sebelum memasuki tahun selepasnya.
Mengikut takrif, tahun yang mengandungi 29 Februari dikira tahun lompat. Hanya terdapatnya tarikh ini kira-kira setiap empat tahun dalam tahun-tahun yang mempunyaiangka yang boleh dibahagikan dengan empat tanpa baki, seperti 199219962004kecuali tahun-tahun abad.
Tahun abad, iaitu tahun yang berakhir dengan dua angka sifar (180019002000, dll), bukan tahun lompat kecuali ia boleh dibahagikan dengan 400 tanpa baki. Mengikut ISO 8601, tahun-tahun yang boleh dibahagikan dengan empat tanpa baki kini merupakan tahun lompat, walaupun terdapat cadangan bertentangan yang meluas. Ini bermaksud bahawa tahun 2000 adalah tahun lompat, termasuk 2400 dan 2800, akan tetapi 1800 dan 1900 bukannya tahun lompat, termasuk 2100, 2200 dan 2300.
Oleh sebab itu, hari lompat tidak semestinya jatuh pada hari Ahad. Sebagai contoh, sekiranya 29 Februari jatuh pada hari Ahad, anda boleh menjangka bahawa ia juga akan jatuh pada hari Ahad sekali lagi selepas 28 tahun. Akan tetapi sekiranya adanya tahun abad dalam tempoh 28 tahun tersebut, pola ini akan diganggu.
Kalendar Gregori mengulang diri setiap 400 tahun, dan terdapatnya 97 hari lompat dalam tempoh tersebut. Oleh sebab 400 mempunyai baki apabila dibahagikan dengan 97, hari lompat tidak boleh jatuh pada hari yang sama dengan sama rata.
Hari lompat jatuh 13 kali pada hari Ahad dalam tempoh 400 tahun kini, dan oleh sebab itu, terdapat hari lompat pada hari Ahad setiap 30.8 tahun. Sebaliknya, hari lompat jatuh pada hari Isnin 15 kali dan merupakan kira-kira sekali setiap 26.7 tahun.

Kenapa Wujudnya Tahun Lompat? 

Kewujudan tahun lompat adalah bertujuan memperbetulkan masa. Bumi mengelilingi matahari dalam 365 hari setahun, namun ia bukan betul-betul tepat dengan angka tersebut Tempoh bumi mengelilingi matahari adalah sekitar 365.25 hari. Ini bermakna terdapat perbezaan di antara 1 tahun mengikut Taqwim Gregory dengan 1 tahun suria sebanyak ¼ hari.


29 Februari adalah hari yang ke-60 dalam tahun lompat. Hanya ada 306 hari sebelum memasuki tahun seterusnya. Tahun yang mengandungi 29 Februari dikira tahun lompat. Tarikh ini berlaku hanya 4 tahun sekali dan berlaku dalam tahun-tahun yang mempunyai angka yang boleh dibahagi dengan empat tanpa ada berbaki seperti 1992, 1996, 2004 melainkan tahun-tahun abad.


Kaedah Mengetahui Tahun Lompat 

Tahun abad adalah tahun yang berakhir dua angka sifar seperti 1700, 1800, 1900, 2000 dan lain-lain tidak dikira sebagai tahun lompat kecuali ia boleh dibahagikan dengan 400 tanpa ada baki. Ini bermakna tahun 2000, 2400, 2800, adalah tahun lompat akan tetapi 1800, 1900, 2100, 2200 2300 bukanlah tahun lompat. 

Contoh 1:
Tahun:
2012  ÷ 4 = 503
2016  ÷ 4 = 504
2020  ÷ 4 = 505

Penjelasan: Setelah 2012, 2016 dan 2020 di bahagi dengan 4, hasilnya adalah nombor bulat yang tidak berbaki iaitu tiada sebarang titik perpuluhan (503, 504 dan 505). Jadi tahun 2012, 2016 dan 2020 adalahtahun lompat.

Contoh 2:
Tahun: 
1999 ÷ 4 = 499.75
2001 ÷ 4 = 500.25
2010 ÷ 4 = 502.5

Penjelasan: Setelah 1999, 2001 dan 2010 dibahagi dengan 4, hasilnya adalah nombor pecahan iaitu terdapat baki . Jadi tahun 1999, 2001 dan 2010 adalahbukan tahun lompat.

Manakala bagi tahun abad seperti 1700, 1800, 1900 dan 2000 jika boleh dibahagi 400 ia adalah tahun lompat.

Contoh tahun:
1700 dibahagi 400 mempunyai baki ( 4.25 ), ini bukan tahun lompat.
Tahun 2000 boleh dibahagi 400 dan tiada baki ( 5 ), tahun 2000 adalah tahun lompat.

Tahun 2008 dan 2012 adalah tahun lompat




* Bagi bayi yang lahir pada 29 Februari 2012 yang lalu, mereka akan menyambut hari jadi 4 tahun sekali.
sumber : https://ms.wikipedia.org/wiki/29_Februari

Friday, February 19, 2016

19TH MALAYSIA TOURISM AWARDS


hahaha...terlepas jua! Masa dapat jemputan tak klik attend tapi dok berfikir..hurm nak pakai baju apakah utk ikut tema kan! Last2 lupa nak klik accept huhu. Kalau tidak mmg meriah dapat jumpa teman2 dlm industry pelancongan ni..next time bebehh next time


apa2 pun tahniah pada yg mendapat anugerah



#mood ~ Tak per..event mcm ni dh selalu attend haha

Wednesday, February 17, 2016

Kreatif : Rumah Kontena yang hebat


Memang hebat la dia ni buat rumah dengan kontena siap ada empat bilik tidur utama, empat, tandas, dua ruang tamu, ruang dapur basah dan kering, dua kolam renang kanak-kanak serta dua taman di atas bumbung. 

Azree, tuanpunya rumah kontena ni membeli tanah di Kampung Sijangkang, Telok Panglima Garang  dan mendirikan di atasnya rumah dua tingkat yang diperbuat daripada kontena terpakai.


Memang SSL tabik hormat kat dia ni


Kat sini pun ada cite dia

http://www.sinarharian.com.my/rencana/penat-menyewa-azree-nekad-bina-rumah-kontena-1.449772





contoh rumah kontena yg cool bebeh
See more at: http://www.hmetro.com.my/node/115742#sthash.JHMLKud3.dpuf


Monday, February 08, 2016

Resepi : Kerabu Tembikai

Kerabu ni SSL belajar dari late MIL waktu balik sana dulu dan dah banyak kali buat cuma baru ni berkesempatan nak catat untuk anak2 atau sesiapa jer yg baca ni kan

Suku biji tembikai yang dah diambil isi untuk dimakan atau pun buat air tembikai yg slurppp nyaman kan hehe jd tembikai tu cuma tinggal bahagian yg putih tp ada la sikit2 merah (mcm gambar sebab SSL akan scoop out isi bukan potong macam kat kedai tu. Hiris setengah biji bawang besar atau 2 ulas bawang merah, 3 biji cili api atau cili merah, sedikit belacan dan sedikit garam.  Banyak mana belacan tu terpulang mengikut berapa banyak isi tembikai tu.

Semua bahan2 tu dicampur dengan isi tembikai dan gaul macam kita gaul nak buat air asam untuk ikan bakar tu ya.  Pastikan belacan pun larut la jugak kalau tak haaa naiyaa bila terkunyah belacan kannsss

bahan2 dicampur sebelum digaul ya

kerabu dah siap untuk dihidang dan dimakan dengan nasi panassss

Sunday, February 07, 2016

KISAH SEORANG PENJUAL SURAT KHABAR..SUBHANALLAH

Sekadar satu perkongsian:

KISAH TELADAN PERIHAL SEORANG PENJUAL SURAT KHABAR

hanya hiasan tau!
Pagi itu penjual surat khabar itu berteduh di tepi kedai. Sejak subuh hujan turun lebat sekali, seakan tidak membenarkannya melakukan aktiviti jualan khabarnya seperti biasa.
Terbayang di fikiranku, tidak ada satu sen pun  wang yang akan penjual itu perolehi seandainya hujan tidak berhenti. Namun, kegalauan yang kurasakan ternyata tidak nampak sedikitpun di wajah penjual surat khabar tu.
Hujan masih terus turun. Si penjual surat khabar masih tetap duduk di tepi kedai itu sambil tangannya memegang sesuatu. Tampaknya seperti sebuah buku. Kuperhatikan dari jauh, lembar demi lembar dia baca. Awalnya aku tidak tahu apa yang sedang dibacainya. Namun perlahan-lahan ku dekatinya, ternyata Kitab Suci Al-Quran yg dibacanya.
+ "Assalamu 'alaikum" ...
- “Waalaikum salam"

+ “Bagaimana jualan surat khabarnya tuan?" ...
- “Alhamdulillah, sudah terjual satu.”

+ “Wah susah juga ya kalau hujan begini" ...
- “Insya Allah adalah rezekinya.”

+ “Terus, kalau hujannya sampai lewat petang?”
- “Itu bererti rezeki saya bukan jualan surat khabar, tapi boleh banyak berdoa.”

+ “Kenapa?”
- “Bukankah  Rasulullah SAW pernah besabda, ketika hujan adalah saat mustajab untuk berdoa. Maka, kesempatan berdoa itu dipanggil rezeki juga.” 

+ “Lantas, kalau tidak dapat wang, bagaimana?”
- "Bererti, rezeki saya adalah bersabar"

+ "Kalau tidak ada yg boleh dimakan"? .....
- “Bererti rezeki saya berpuasa"

+ “Kenapa tuan  boleh berfikir seperti itu?”
- “Allah SWT yang memberi rezeki. Apa saja rezeki yang diberikan-Nya saya syukuri. Selama jualan surat khabar, walaupun tidak laku, dan harus berpuasa, tetapi saya tidak pernah  kelaparan" - katanya jitu dan ikhlas menutup pembicaraan

Sahabat ...
Hujan pun reda. Si penjual surat khabar bersiap-siap untuk terus melakukan aktiviti jualannya. Ia berpergian  sambil memasukkan Al-Quran ke dalam begnya.

Aku termenung ... tanpa kusedari cermin mata ku menjadi gelap kerana bercucuran tangisku. Aku tersedar sendirian stlh ku renungi setiap kalimat tausiah yang diucapkan penjual surat khabar jalanan.
Ada penyesalan di dalam hati. Kenapa kalau hujan aku masih resah-gelisah. Khuatir tidak mendapat wang?, ... Risau rumahku akan terendam banjir?...Bimbang tidak dapatt hadir andai ada jemputan kenduri? .. Keluh kesah tidak boleh bertemu pelanggan dan rakan perniagaan? ...
Kembali baru ku sedari, rezeki bukan wang semata. Boleh bersabar, berpuasa, berdoa, beribadah merupakan amal sholeh yang patut kita syukuri. Malah, lebih dari itu, ia adalah juga rezeki yang tidak terperi daripada Allah SWT.
Sahabat ...
Rezeki hidayah dan boleh bersyukur adalah jauh lebih bermakna daripada pekerjaan dan wang. Dari apapun juga ...

Image result for mashallah
Image result for subhanallah
Image result for allahu akbar

Friday, February 05, 2016

Masak Cuka Ikan Mayong

Ni favorite D'hubby kalau kat kg arwah mak dia akan masak guna ikan tongkol tapi depa panggil masak jeruk ikan tongkol gitu...

Lagi lama kita simpan barang 2 hari ka lagi sedap sebab cuka tu dah masuk dan ikan tongkol pulak lemak2 mmg sedap.

Ikan mayong atau ikan pelotan ehh entah la betui ke dak eja ikut org Kedah, kata mak dan kata D'hubby ni sedap dan bersih berbanding ikan duri walau dari spesis yang sama tp SSL tengok sama jer rupa dia..katanya ada beza..hurm nnt nak kena belajar jugak ni sbb kalau silap beli naiyaa kan.


Bahan2nya:
Ikan mayong/ikan pelotan/ikan tongkol digoreng, kalau garing lagi sedap)
3 batang serai, 3 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih, 2 inci halia (dihiris)
sedikit garam, gula dan serbuk kunyit dan cuka (1 1/2 cawan)

Untuk hiasan:
1 biji bawang besar (dimayang), 2 biji cili merah, 6 biji cili api (dibelah 2)







  • Ikan mayong, dibasuh dengan air campur tepung gandum utk bagi hilang lendir2 pastu basuh dgn limau kasturi, ditoskan, dikelar2 supaya bila goreng nanti tak meletup2 dalam kuali hehe, gaulkan garam kunyit dan goreng. Dah habis goreng letak dalam pinggan.
  • Masukkan minyak untuk menumis, jangan letak banyak ya kiranya agak2 la. Bila minyak dah panas, masukkan serai yg dihiris tu sampai kuning dan naik bau wangi, masukkan halia pun bagi dia kekuningan pastu masukkan bawang merah, bawang putih yg dihiris agak kasar tu pun bagi sampai naik bau.  Masukkan halba dan masukkan cuka serta air masak atau air suam pun ok.  Biarkan kuah tu mendidih dan masukkan ikan yang dah digoreng tu dan rendih dalam 10min, masukkan bawang besar yang dah dimayang, cili api yang dibelah dua, cili masak yg dibelah dua dan tutup api.  Cuka ni kalau siapa tak tahan nnt boleh pedih perut, jd utk naturalize dia masukkan sedikit gula dan garam jangan la lupa pulak kalau tak nnt tawaq hebiaq pulak hehe.

Apa lagi hidang la atau senduk nasi makan waktu panas2 tp bukan waktu tengah mengelegak tu nanti tak pasal2 melecur lidah tu.

Selamat mencuba..

Tuesday, February 02, 2016

Preview MAPS

Okay siang tadi SSL ke preview untuk MAPS...eh apa MAPS tu? PETA? hehe. 

MAPS tu bermaksud Movie Animation Park Studio yang akan dibuka pada orang ramai pertengahan tahun ni. 

Bermacam2 keseronokan ada untuk anak2 kita di MAPS ni sesambil kenali Negeri Perak Darul Ridzuan yang masih kaya dengan bangunan lama

Alamat MAPS  : No 3 , Jalan Meru Impian 4, Halaman Meru Impian, 30020 Ipoh, Perak

Nak tau lebih lanjut klik SINI

Kalau nak beli tiket hubungi jer 603-4149 1790 / 2790 atau jengah FB TDK.Travel.Malaysia



Sempat la jugak SSL bergambor dengan Mr Peabody ngan Sherman

maps


Animation Square

Dream Zone

The Smurfs

Stunt Legends Show

Blast Off Zone


Fantasy Forest Zone