Resepi Lobak Asin Ikan Bilis Pembuka Selera

Resepi Lobak Asin Ikan Bilis Pembuka Selera | Ni dinamakan comfort food umi sebab ianya muda, sedap dan kalau ada ni pun dah cukup dengan nasi panas-panas. Boleh dikatakan semua anak-anak terutam DH cukup suka lauk ni yang akan membuat nasi bertambah. 


Menu ni  cukup dengan rasa masam dari lobak asin, rasa pedas dari cili kering atau cili api, rasa masin dari ikan bilis dan rasa nak bertambah bila ada telur. Lauk ni juga adalah menu Ramadan sebab bila  bulan Ramadan, lauk ni wajib dibuat untuk berbuka puasa atau untuk waktu sahur. Jadi stok lobak dan ikan bilis tu kena ada.


Resepi Lobak Asin Ikan Bilis Pembuka Selera

Kalau dulu bonda memang suka lauk ni tapi sekarang ni bonda makan apa yang mudah untuk dikunyah saja sebab bonda dah uzur dan gigi pun banyak tak ada. 


Jadi lauk nilah kenangan zaman kecil umi dan sewaktu bonda dan Allahyarham abah masih sihat.



Bahan-bahan

Lobak asin, dihiris kecil

1 genggam ikan bilis

1 labu bawang besar, dihiris

2 tangkai cili kering

1 biji telur ayam

2 ulas bawang kecil, dihiris

1 ulas bawang putih, dihiris


Cara Penyediaan:

1. Lobak asin, dihiris kecil dan direndam dalam air dalam 15 minit. Toskan 


2. Panaskan minyak dan goreng ikan bilis dan ketepikan. Dengan minyak yang sama, goreng lobak asin hingga nampak kekuninganang.


3. Tumiskan bawang merah, bawang putih hingga kekuningan. Masukkan cili kering dan telur dan gaul hingga telur masak dan masukkan lobak asin dan bawang besar, kacau biar sebati. Akhir sekali masukkan ikan bilis. Kacau dan sedia untutk dihidang.



Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. suka makan lauk ada lobak masin dengan bubur aduhai boleh bertambah makan

    BalasPadam