Tuesday, May 23, 2017

Pecal Sayur Jawa Istimewa

Assalammualaikum wbt

Resepi yang Umi kongsi ni memang kegemaran mak Umi dan dia memang suka buat pecal sayuran ini terutama bila bulan Ramadan tapi sekarang dia pun dah tak berapa sihat jadi hujung minggu yang lepas Umi pun buat la ikut resepi mak dan Alhamdulillah menjadi dan sedap sangat..hehe puji diri pulak kan. Sebenarnya pecal ni berasal dari Jawa sebab arwah Tok berasal dari Jawa dan Umi pasti ramai yang suka makan pecal ni jugak kan.

Jadi untuk semua sahabat, boleh la cuba pecal sayuran ni untuk masuk dalam senarai resepi Ramadan nanti.  Selamat mencuba.
Pecal ni kalau makan dengan nasi panas pun dah sedap tak perlu lauk lain dah
Bahan-bahan untuk kuah
2 cawan Kacang tanah 
5 biji cili kering
1 inci Belacan
Udang kering
1 inci halia
1 cawan air asam jawa
4 biji bawang putih
4 biji bawang merah
Air
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan untuk isi
Secekak Kangkung - dipotong dan dicelur
Secekak Pucuk paku - dipotong dan dicelur
Secekak Pucuk ubi kayu  - dipotong dan dicelur
5 batang Kacang Panjang  - dipotong dan dicelur
Taugeh - dicelur
Tauhu Basah - dipotong and digoreng
Tempe  - dipotong dan digoreng

Cara membuatnya:
  • Kacang tanah digoreng tanpa minyak, dibuang kulit dan ditumbuk tapi jangan terlalu halus.
  • Cili kering dibasuh, toskan
  • Panaskan minyak dan goreng cili kering, bawang besar dan belacan hingga cili garing tapi jangan sampai hangus 
  • Tumbuk bahan tersebut hingga hancur
  • Sediakan mangkuk, masukkan cili tumbuk, kacang tumbuk, gula, garam, air asam jawa dan air panas. Kacau hingga sebati.  Biarkan kuah selama 30 minit hingga kuah dan kuah akan menjadi pekat
Cara menghidang:
Sediakan periuk berisi air.  Panaskan hingga mendidih. Celurkan setiap sayuran secara berasingan dan toskan.  Masukkan kedalam pinggan, taburkan tempe dan tauhu, timun, sengkuang (kalau suka) dan letakkan kuah dan siap untuk dimakan dengan nasi panas tak pun ratah jer pun boleh

xoxo, Umi Fuzy