Menu
Recent Post

Resepi Lemon Chicken Yang Sedap Memikat | Resepi ayam yang lebih pada lebih kepada try and error mengikut taste bud semasa merasai lemon chicken di sebuah restoran tak lama dulu.  Memang terus jatuh cinta dan mencuba.  Alhamdulillah memang menjadi dan sedap sungguh.



Resepi Lemon Chicken Yang Sedap Memikat




Bahan-bahan:-
Ayam - terpulang nak banyak mana, diperap dengan sos tiram
Daun bawang / daun sup
1 biji bawang kuning atau merah
2 potongan nipis buah lemon


Bancuhan tepung
1 biji telur
1/4 cawan tepung jagung (jangan terlalu cair dan terlalu pekat)
sedikit garam
secubit lada putih
(ada orang letak baking powder dlm 1/2 sudu - terpulang ikut citarasa ya)
minyak masak secukupnya untuk menggoreng


Sos Lemon
3 sudu gula
1/2 kiub ayam dibancuh dengan 1 cawan air (kalau ada chicken broth pun lagi sedap)
2 sudu perahan lemon
sedikit garam


Nota : ada yang suka letak pewarna kuning, boleh je kalau nak


Cara penyediaan :


  • Perap potongan ayam lebih kurang 30 minit
  • Bancuh bahan-bahan tepung hingga sebati.  Panaskan kuali yang berisi minyak.  Celupkan potongan ayam kedalam bancuhan tepung dan goreng ayam hingga masak dan bertukar warna agak perang.  Ulang hingga semua ayam habis digoreng
  • Masukkan semua bahan untuk membuat sos kedalam mangkuk besar dan digaul hingga sebati
  • Panaskan minyak dan masukkan bahan untuk sos dan dikacau seketika dengan api sederhana hingga kuah menjadi agak pekat dan letakkan kepingan lemon untuk seketika dan tutup api.
  • Tuang sos keatas ayam  dan kalau tak suka ayam tu nanti lembik, asingkan dan masukkan bila sudah sedia untuk dimakan. Siap!
1

Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Yang Sedap Dan Ringkas | Masakan asam pedas ni dibuat mudah tanpa belacan atas permintaan anak gadis dan Alhamdulillah habis lauknya.

masakan dari dapur sweetsourleyra
Resepi Asam Pedas Ikan Kembung Yang Sedap Dan Ringkas


Bahan-bahan
3 ekor ikan kembung
daun kesum
1 mangkuk air asam jawa
2 biji tomato

Bahan untuk dikisar
10 tangkai cili kering
2 batang serai
1 labu bawang merah
3 ulas bawang putih
1 sudu lada hitam
1 inci kunyit hidup
1 mangkuk air


Cara penyediaan:
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan yang telah dikisar hingga naik bau dan agak kering.
  • Masukkan air dan kacau hingga sebati dan kemudian masukkan ikan dan air asam jawa serta daun kesum. 
  • Pastikan ikan terendam supaya ianya masak dibahagian bawah dan atas.  
  • Terbalikkan ikan supaya isi ikan masak dengan sempurna dan pastikan api sederhana. 
  • Akhir sekali masukkan tomato dan masak hingga pecah minyak, tutup api dan masukkan garam secukup rasa. Siap!
0

Resepi Sambal Tempoyak Ikan Bilis Bersantan Sedap Berlemak | Bila sebut tempoyak, pasti banyak resepi yang boleh dibuat antaranya sambal tempoyak ikan bilis pahang, sambal tempoyak ikan bilis negeri sembilan, sambal tempoyak ikan bilis tumbuk, resepi sambal tempoyak ikan bilis perak, resepi sambal tempoyak petai tahan lama, resepi tempoyak goreng udang, resepi sambal tempoyak mentah dan paling popular pasatinya sambal tempoyak ikan patin. Dengan menggunakan tempoyak pelbagai resepi boleh dibuat tapi yang menjadi kegemaran bonda saya pastinya  Sambal Tempoyak Ikan Bilis Bersantan yang sedap dan berlemak

Resepi Sambal Tempoyak Ikan Bilis Bersantan

Resepi Sambal Tempoyak Ikan Bilis Bersantan

Bahan-bahan
100gm ikan bilis, dibilas dan ditoskan
2 helai daun kunyit, dihiris halus
1 cawan santan



Bahan untuk ditumbuk/dikisar
15 biji cili api, kalau suka pedas boleh letak lebih banyak
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sudu tempoyak
1 inci kunyit hidup



Cara membuatnya:

  • Ikan bilis dibersihkan, dibasuh dan ditoskan. Bila sudah kering, goreng ikan bilis dan letakkan di mangkuk
  • Tumis bahan yang ditumbuk/dikisar dengan minyak yang sama menggoreng ikan bilis tu tapi pastikan api sederhana dan serai yang diketuk
  • Masukkan tempoyak, daun kunyit dan dikacau hngga pecah minyak
  • Masukkan santan dan kacau hingga sebati. (Kalau tak nak letak santan pun boleh, terpulang ikut kesukaan)
  • Masukkan santan dan kacau hingga sebati. (Kalau tak nak letak santan pun boleh, terpulang ikut kesukaan)
  • Bila nampak sudah pecah minyak,  masukkan ikan bilis yang digoreng tadi, kacau seketika dan tutup api.  Letak sedikit garam tapi jangan banyak sebab ikan bilis pun ada masin jugak. Siap!

Bagi peminat petai atau terung pipit, boleh la masukkan semasa masukkan tempoyak tu. Saya suka bahan-bahan tu ditumbuk kerana rasanya lebih sedap dan bahan-bahan tu akan terlalu halus kalau dikisar.

Selamat mencuba!
0

Resepi Kerabu Taugeh Dengan Kerang Yang Sedap | Resepi mudah yang tak perlu banyak bahan utama, hanya perlua ada kerang dan taugeh dan selebihnya 

Resepi Kerabu Taugeh Dengan Kerang Yang Sedap 


Bahan-bahan:-

300 gm taugeh, dibersihkan dan dicelur sekejap dalam air panas, toskan
600 gm kerang, dibersihkan, direbus dan diambil isi
7 tangkai cili kering
3 ulas bawang kecil
1/2 cawan pekat air asam jawa
3 sudu kerisek
5 sudu beras sangai
garam secukup rasa



Bahan untuk hiasan:-
2 biji cili merah, dihiris
1 labu bawang besar, dimayang
3 biji cili api



Cara membuatnya:-

  • Cili kering ditumbuk hingga lumat, masukkan bawang merah dan ditumbuk jangan terlalu halus


  • Masukkan bahan yang ditumbuk kedalam bekas, masukkan air asam jawa, garam dan kerisek.  Gaul hingga rata


  • Masukkan kerang dan taugeh, digaul biar hingga rata, kemudian masukkan bawang besar, cili merah dan cili api, digaul rata dan akhir sekali taburkan beras goreng
0

Resepi Daging Dendeng Sedap Memikat | Buat peminat daging, resepi daging dendeng ni pasti buat anda terliur terutama bila di makan dengan nasi panas-panas, pasti menambah selera dan daging dendeng ni memang sedap kalau dimakan dengan pulut mahupun nasi impit.


Resepi Daging Dendeng Sedap Memikat



Bahan A
1 kilo daging lembu dipotong sederhana besar

Bahan B
4 biji bawang besar
7 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit kulit kayu manis
3 biji bunga lawang

Bahan C
3/4 cup kicap lemak manis
gula
garam
7 helai daun limau purut diramas2
3 batang serai dititik
2 sudu cili kisar bergantung kepedasan yang anda suka..dendeng ni tak pedas sangat
1/2 sudu kecik pes asam jawa

Bahan D
air rebusan daging

Cara Penyediaannya:

  • Bahan B di mayang halus kecuali kulit kayu manis dan bunga lawang.  Panaskan minyak dalam  kuali dan goreng hingga keemasan angkat dan toskan minyak. Lagi banyak bawang goreng akan lagi menyedapkan masakan
  • Bahan A direbus sehingga daging lembut tapi jangan terlampau empuk kerana bimbang bila ditumbuk daging akan relai/hancur
  • Simpan air rebusan untuk digunakan nanti.
  • Daging yang direbus tadi dipotong nipis dan tumbuk  guna lesung batu buat sampai habis. Goreng daging yang telah ditumbuk ni seketika menggunakan minyak bawang tadi dan digoreng jangan terlalu lama
  • Masukkan minyak 3 sudu besar dna tumis cili merah kisar, daun limau purut, serai. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan garam dan gula secukupnya, masukkan kicap manis dan air asam jawa
  • Masukkan  air rebusan dalam 5 senduk dan masukkan daging yang telah digoreng tadi.  Kacau dan tutup dengan penutup dan biarkan ianya agak kering
  • Akhir sekali masukkan bahan B, kacau lagi..kalau nampak kering sangat tambah air rebusan daging sikit dan tambah garam bila perlu


~selamat mencuba~


0

Resepi Lobak Asin Dengan Telur Sedap Dan Ringkas | Resepi lobak ni merupakan antara sajian yang bonda buatkan untuk kami sekeluarga dan kalau terhidang jer memang terliur malah dengan sajian ni pun sudah memadai untuk kami adik beradik menambah nasi.



Resepi Lobak Asin Dengan Telur Sedap Dan Ringkas


Bahan-bahan:-
Segengam lobak asin
Ikan bilis
1 bii telur
2 tangkai cili kering
1 labu bawang besar


Cara Penyediaannya:-

  • Lobak asin dihiris halus dan direndam didalam air bercampur garam untuk mengurangkan rasa masin.  Rendam dalam 30 minit, basuh dan toskan


  • Ikan bilis dibasuh, ditoskan kemudian digoreng garing, angkat dan letak tepi


  • Cili kering, dibasuh, ditoskan dan digoreng jangan sampai hangit.  Pastikan sudah betul-betul kering sebelum digoreng, kalau tidak nanti merecik minyak. 


  • Tumis bawang besar hingga lembut dan layu, masukkan lobak asin, digoreng hingga agak garing.  Masukkan telur, digoreng hingga masak dan masukkan ikan bilis serta cili kering.  Gaul hingga sebati dan boleh diangkat untuk dihidangkan.


Selamat mencuba





0

Author

authorSalam, saya umi Fuzy, bonda kepada 6 cahaya mata. Seorang blogger sepenuh masa, surirumahtangga sepenuh masa yang juga tukang masak amatur.
Learn More →



Newsletter

Get All The Latest Updates Delivered Straight Into Your Inbox For Free!