Ikan Tongkol Masak Cuka Utara

Ikan Tongkol Masak Cuka Utara | Inilah lauk yang paling mudah dan lauk yang memikat DH untuk makan nasi bertambah. Kalau kat kampung DH, Allahyarhamah MiL akan panggil ni masak jeruk tapi bonda umi panggil masak cuka, jadinya DH pun panggil masak cuka.


Dulu-dulu bonda akan masak ikan masak cuka menggunakan ikan selangat, digoreng garing dan dimasukkan dalam masak cuka. Masa tu memang umi tak gemar sangat sebab ikan selangat ini tak banyak isi tapi banyak tulang. Tu waktu umi kecil, waktu tu tak banyak jenis ikan yang dijual oleh nyonya manja.

Ikan Masak Cuka
Ikan Tongkol Masak Cuka Utara


Bila bercakap pasal nyonya manja ni, dia ni antara nyonya yang menjual ikan naik basikal yang sangat baik dengan bonda. Ada seorang lagi tu kami panggil nyonya panjang sebab dia tinggi. Rindunya zaman kecil dulu, tak banyak yang perlu difikir dan tak terlalu banyak yang perlu dikejar kecuali dalam pelajaran.


Berbalik pasal masak cuka utara ni, bila masa berlalu, ikan selangat pun jarang dijumpa, jadi bonda tukar buat masak cuka ikan mayong, kadang kala ikan kembung yang lebih banyak isi dan masakan ini lebih sedap bila dimakan keesokkan harinya bila kuah tu dah meresap masuk dalam ikan. Ada rasa masam dan nak pedas, kita kunya cili api yang dah jadi jeruk dalam tu.


Bahan-bahan:-

Ikan tongkol

3 batang serai, dihiris nipis

3 ulas bawang merah, dihiris kasar

3 ulas bawang putih, dihiris kasar

2 inci halia, dihiris

1 sudu kecil halba campur

2 cawan cuka masak

1½ cawan air

sedikit garam,

gula secukupnya

serbuk kunyit

2 sudu minyak masak



Untuk hiasan:

1 biji bawang besar dipotong taji

2 biji cili merah, dibelah tanpa putus

6 biji cili api, dibelah tanpa putus


Cara memasaknya:-

1. Ikan yang dipotong ikut saiz yang disukai, digaul dengan garam kunyit dan digoreng garing. Dah habis goreng letak dalam pinggan.


2. Panaskan minyak dan tumis serai yang dihiris hingga kekuningan, masukkan halba campur hingga naik bau.


3. Masukkan bawang merah, bawang putih yang dihiris agak kasar tu pun bagi sampai nampak layu.  Masukkan cuka serta 1½ cawan air dan serbuk kunyit.  Biarkan kuah tu mendidih, kemudian masukkan ikan yang  digoreng tu dan reneh dalam lebih kurang 10 min atau mendidih


4. Masukkan bawang besar, cili api serta cili masak yang dibelah, padam api dan taburkan garam secukup rasa.



Nota: - 

  • Cuka ni kalau siapa tak tahan boleh buat pedih perut, jadi untuk  naturalize masukkan sedikit gula tapi jangan terlalu banyak nanti jadi manis pulak


  • Apa lagi hidang la atau senduk nasi makan waktu panas2 tp bukan waktu tengah mengelegak tu nanti tak pasal2 melecur lidah tu.


Ikan Tongkol Masak Cuka Utara ni boleh la anda cuba masak bila bulan Ramadan nanti, makan sekali banyak boleh tahan 2 -3 hari. Cuma takut nanti di akhir Ramadan berat badan pun naik sekali, jenuh nak kena beli baju raya baru.

Catat Ulasan

0 Ulasan