Resipi Gulai Cili Api Udang Galah Simple Dan Sedap

Resipi Gulai Cili Api Udang Galah Simple Dan Sedap | Dah lama umi nak beli udang galah sebab anak-anak dok tanya bila umi balik pasar jer, ada tak udang galah? Memang agak payah nak dapat dan kalau ada pun harganya mak aihh mahal sungguh.


Anak-anak ni rindu masakan Tok Mak (bonda umi) yang kerap masakkan sambal udang galah yang siap ada telur lagi tu. Sedapnya memang sangat sedap tapi umi ni bukan saja kurang pandai masak sangat tapi memang tak pandai masak.


Nak dijadikan rezeki, 2 minggu sudah umi ke pasar dan ada udang galah dijual dengan harga RM40 sekilo, jadi apa lagi umi pun belilah lebih sekilo. Memang agak murah sebab ni bukan udang galah laut tapi yang dibela. Kalau DH dia memang kurang gemar sebab udang galah bela atau ikan yang dibela ni rasanya kurang sedap dan berbau sama.


Resipi Gulai Cili Api Udang Galah Simple Dan Sedap


Memang berselera sungguh anak-anak  dan memang tak cukup nasi yang dimasak seperti biasa. Alhamdulillah memang rasa seronok dan bangga walau tukang masak ni tukang masak yang sentiasa amatur tapi memang dengan jiwa dan kasih sayang.


Bahan-bahan 

20 ekor udang galah, dibersihkan 

2 batang serai, diketuk

1 mangkuk santan

2 helai daun asam gelugur (optional)

 1 helai daun kunyit, dihiris

Air

Garam secukup rasa


Bahan dikisar :

20 tangkai cili api, nak pedas boleh tambah lagi

5 ulas bawang putih

1 inci kunyit hidup

1 inci lengkuas


Cara Penyediaan :

  • Renih bahan yang dikisar dan serai yang diketuk ke dalam periuk, tambah 1/2 mangkuk air,dimasak hingga agak kering dan masukkan udang yang telah dibersihkan tadi. Kacau biar bahan kisar tu mesra dan sebati dengan udang.
  • Bila udang dah nampak kemerahan, masukkan santan. 
  • Masukkan daun asam gelugur dan daun kunyit yang dihiris. Tambah santan pekat dan kacau. Asam gelugur tak dimasukkan sebab daun asam gelugur dah cukup memberi rasa masam tapi kalau nak tambah asam gelugur atau belimbing pun boleh. Ikut citarasa sendiri dan selera sendiri.



  • Akhir sekali masukkan garam secukupnya. Biarkan mendidih sekejap dan tutup api. Kacau kuah dengan kerap supaya santan tidak pecah minyak. Siap


Tetiba rindu nak makan Gulai Lemak Cili Api Itik, nampaknya kena tunggu kot kat Pasar Datuk Keramat ada stok itik. Kita on je kalau harganya mampu milik heee


Ikuti kami di media sosial:

Facebook : @blogiamfuzy https://www.facebook.com/blogiamfuzy

Twitter: @iamfuzyl https://twitter.com/iamfuzy

Instagram : @iamfuzy https://www.instagram.com/iamfuzy/

TikTok: @iamfuzy https://www.tiktok.com/@iamfuzy


Catat Ulasan

0 Ulasan