Resepi Masak Lemak Cili Api Kangkung

Kangkung memang jadi favorite kami sekeluarga lebih lebih lagi kalau dibuat kangkung goreng belacan yang diletakkan udang. Kalau buat nasi lemak, sedap betul kalau ada kangkung tumis kosong, memang bertambah nasi.



Hari minggu yang lalu, umi masak kangkung masak lemak cili api, laku pulak dimakan anak-anak. Dulu rajin juga umi masak lemak putih kangkung, pun sedap. Kalau nak masak berkuah ni sebaiknya guna kangkung Melayu dan bukan kangkung pasir atau dipanggil kangkung cina.


Kangkung Melayu ni hidup dalam air dan sawah, jadi kalau nak memasak, pastikan dibasuh bersih, batangnya dieblah dua supaya tiada hidupan lain seperti pacat, cacing atau lintah. Pernah ada kes, lintah hidup dalam badan orang sebab dia makan sayuran yang tidak dicuci sebaiknya. Scary bukan?


Eh, tak perlu risau kalau kita basuh bersih kangkung tu atau juga sayuran lain. Jom kita memasak, resepi simpan dan sedap ni.


Resepi Masak Lemak Cili Api Kangkung


Bahan-bahan:

1 ikat sayur kangkung, diperisi dan direndam dalam air garam

1 mangkuk santan pekat

1 mangkuk santan cair

1 batang serai, diketuk

garam secukup rasa


Bahan tumbuk :

5 ulas bawang merah

2 ulas bawang putih

2 inci kunyit hidup

1/2 genggam ikan bilis


Cara memasak :

1.  Masukkan bahan tumbuk, serai dan santan cair dan sayur ke dalam periuk.  Didihkan sambil dikacau-kacau supaya tak pecah minyak.




2.  Bila dah mendidih, masukkan daun kunyit (kalau ada), santan pekat dan garam.  


3.  Kacau kuah dengan kerap hingga hampir mendidih, masukkan kangkung. Kacau dan masak sekejap. Jangan terlalu lama, supaya kangkung terlampau layu. 


Catat Ulasan

0 Ulasan