Resepi Serawa Cempedak Sedap Dan Mudah

Serawa cempedak memang sedap dimakan untuk tea time dan kalau umi akan masak serawa ni dalam jam 4 petang. Selesai solat Asar, bolehlah dihidangkan dengan teh o tapi DH lebih suka makan serawa cempedak dengan teh tarik yang umi buat. 


serawa cempedak


Cempedak ni buanhya bermusim, dan selalunya da bila tiba musim durian, pasti ada cempedak dan bila ada cempedak memang umi tak ketinggalan nak beli sekali atau dua untuk dibuat cempedak goreng, serawa dan mandai.


Kalau orang utara akan sebut serawa dan ada yang memanggil pengat atau juga bubur. Tak kisahlah apa nama yang dipanggil ikut kesukaan masing-masing. Selain dari nama, cara masakan kita pun tidak semua sama. 


Resepi Serawa Cempedak Sedap Dan Mudah

Bahan-bahan:

30 ulas cempedak (kalau guna cempedak madu pun sedap)

1 ketul gula kabung / gula melaka 

1/2 sudu kecil garam

1 helai daun pandan, disimpul atau dikerat pendek

1 mangkuk santan segar / santan kotak

2 sudu sagu, direndam 

1/2 inci halia


Cara Penyediaan :

  • Biji sagu di rendam di dalam mangkuk hingga kembang dan toskan. 
  • Didihkan gula kabung dengan secawan air, masak sehingga gula hancur. Bila sejuk, tapiskan untuk mengasingkan habuk dan bendasing dalam gula. 
  • Satukan air gula dan daun pandan didalam periuk, masak hingga mendidih kemudian masukkan sagu, kacau perlahan hingga sagu bertukar jernih.
  • Masukkan buah cempedak, halia dan santan serta sedikit garam. Biar masak seketika dan tutup api sebelum kuah mendidih. Siap dan sedia untuk dihidangkan.



Nota :

  • Sagu direndam dalam 30 minit supaya kembang dan cepat kembang bila dimasak.
  • Halia digunakan untuk nyahkan angin dalam cempedak sebab ada sesetengah orang akan terasa kembung perut walaupun makan cempedak yang sudah dimasak

Ada yang suka makan serawa yang sejuk tapi DH suka serawa yang baru dimasak di gandingkan dengan teh tarik homemade.


Selamat mencuba


Baca Juga :

Catat Ulasan

0 Ulasan